Kyselyyn saimme 15 vastausta. Osa kysymyksistä oli väitteitä, joiden merkityksellisyyttä arvioitiin asteikolla 1-5, jolloin 5 oli erittäin merkittävä. Mukana oli myös avoimia kysymyksiä. Kaikkiaan kyselyssä korostuivat arjen taidot ja turvallisuus, luottamus ja aito kohtaaminen. 

Esiopetuksen toimintakulttuurin muodostumiselle tärkeimpiä asioita olivat vastaajien mielestä hyvä ilmapiiri (5), turvallinen ympäristö(4,9), lasten ja perheiden tasavertaisuus (4,9), vuorovaikutus (4,9) ja henkilöstön ammattitaito (4,9). Vähimmin tärkeiksi toimintakulttuurin kannalta koettiin tieto- ja viestintätekniset laitteet (3,4), sisätilojen ergonomia, esteettisyys ja esteettömyys (3,9) opetuksessa käytettävät materiaalit ja välineet (4,1). Yhteistyö lähiesikoulun tai koulun kanssa, ulkotilojen monipuolisuus, leikki, lasten osallisuus, monipuolinen liikkuminen, monipuoliset oppimisympäristöt, joustava tiedonkulku sekä yhteistyö huoltajien kanssa olivat myös melko tärkeitä (4,4 -4,7) Tärkeänä koettiin myös riittävän pienet ryhmäkoot, varhainen puuttuminen mahdollisiin ongelmiin tai oppimisvaikeuksiin, lapsen yksilöllinen huomioiminen, terveellinen ruokavalio sekä yhteisöllisyys.

Uudessa esiopetuksen opetussuunnitelmassa on määritelty laaja-alaisen osaamisen tavoitteet osana lapsen opinpolkua. Kuudesta laaja-alaisen oppimisen taidoista tärkeimmäksi nousivat järjestyksessä ajattelun ja oppimisen taidot (4,8), itsestä huolehtimisen ja arjen taidot (4,7) osallistumisen ja vaikuttamisen taidot (4,5) sekä kulttuurisen osaamisen, ilmaisun ja vuorovaikutuksen taidot (4,4). Selkeästi vähiten tärkeinä vastaajat pitivät tieto- ja viestintäteknisiä taitoja (3,3) ja monilukutaitoa (3,8).

Liikunnallista elämäntapaa voidaan vastaajien mukaan edistää parhaiten tarjoamalla lapselle erilaisia mahdollisuuksia liikkua sekä kotona että esikoulussa. Erilaisiin liikuntalajeihin tutustuminen leikinomaisesti ilman kilpailua nähdään esiopetuksessa tärkeänä.

Esiopetuksessa opetettaviksi tärkeimmiksi turvallisuuteen liittyviksi taidoiksi nousivat omaan koskemattomuuteen liittyvät asiat sekä iänmukaiset sos -taidot eli oman nimen kertominen, avun pyytäminen, 112) ja hiukan vähemmän tärkeäksi nousi liikenteessä liikkuminen. Paloturvallisuuteen ja tieto- ja viestintäteknologiseen turvallisuuteen liittyvät asiat koettiin vain vähän tärkeiksi esiopetuksessa opetettaviksi asioiksi.

Vastaajista suurin osa haluaisi osallistua lapsensa esiopetuksen suunnitteluun ja arviointiin lapsikeskusteluissa, vanhempainilloissa sekä osallistumalla retkille. Vanhempaintoimikunta tai -yhdistys sekä huoltajan vierailu esiopetusryhmässä esittelemässä omaa työtä, harrastusta tai osaamista esittelemässä eivät olisi kyselyn mukaan niin tärkeitä osallistumisen kanavia.

Tietoa esiopetuksesta huoltajat haluaisivat mieluiten sähköpostilla. Myös kuukausikirje ja ilmoitustaulu ja ryhmän blogi kiinnostavat. Reissuviholla on edelleen kannattajansa. Selkeästi vähiten tärkeäksi valikoitui Facebook- sivusto.

 Siirtymävaiheiden eri toiminnot koettiin kaikkiaan tärkeiksi (keskiarvo 4,7). Tärkeimmiksi nousivat lapsen tutustumispäivä koululle sekä tietojen siirtäminen tulevalle opettajalle (4,9). Seuraavaksi tärkeämpänä nähtiin tulevan opettajan tapaamista etukäteen (4,7), lapsen tutustumispäivää esikouluun (4,6) ja oppimisen ja kasvun arviointia (4,4). Jatkossa meidän tulisi miettiä, kuinka järjestämme mukavia hetkiä esiopetukseen tutustumiseen kotihoidossa oleville lapsille, joille koko ympäristö ja monet käytännöt ovat vieraita. Yhteiset tutustumispäivät perheille nähdään myös tärkeiksi.